Zanzibars magiske by Stone Town

Duften af krydderier, livlige markeder og azurblåt hav er Stone Towns kendetegn.

Stonetown ligger på Zanzibars vestkyst og er en bydel til Zanzibar City. Byen er Zanzibars største og huser lufthavnen, færgen til Dar Es Salaam og er med andre ord øens springbræt.

Vi sluttede ugen på Zanzibar af, med to dage i Stone Towns livlige gader. Historisk set har byen været et stop for mange søfolk fra både Afrika, Europa og de arabiske lande, der alle har givet deres præg på byen. I dag er Stonetown et UNESCOs World Heritage Site og med sin unikke arkitektur og kultur, er det mere end forståeligt hvorfor.

Hvorfor besøge Stone Town?

Når man tænker på Zanzibar, er det ofte kridhvide sandstrande og azurblåt hav i kombi med et palmetræ og en drink i hånden. Så hvorfor bruge tid i en "storby" på Zanzibar? Vi startede turen på Zanzibar ud med 5 dage i chill byen Paje, men efter en dagstur til Stonetown, var vi nød til at tage tilbage for mere.

Stone Towns gamle bygninger, udsmykkede døre og snoede gader giver en lyst til at fare vild (et ønske der ofte bliver opfyldt, Jesus det er nemt at blive væk). Vi fik tilfredsstillet vores indre historie nørd, ved at dykke ned i slavehandlens historie, i fangekældrene ved Mkunazini Road. Man kan ikke tage til Stone Town, uden at shoppe bare lidt. Eller meget. De små basarer lokker med alt fra tasker, smykker til mallerier og souvenirs.

Rooftop-bar-hopping

Vi havde heller ikke hørt om begrebet før Zanzibar, men det betyder blot, at man bruger en aften på at hoppe, fra rooftop bar, til rooftop bar. Langs Shangani Street ved kysten, ligger det ene luksus hotel efter det andet, hvor man på toppen kan nyde solnedgangen og få et par drinks. Vi så solnedgangen over havet ved Africa House Hotel, og resten af aftenen foregik i mørket.

Stonetown er relativt turistet, og holder man sig til området omkring Shangani Street, hvor sikkerhedsvagter står klar ved hotel indgangene, er det intet problem er være ude til sent.

På toppen af Africa House

Bo på The Lost & Found Hostel i Stone Town

Placeret i hjertet af Stone Town, i blandt mange historiske attraktioner og hyggelige caféer ligger The Lost & Found Hostel. Kæmpe plus ved dette hostel, er måden dorm værelserne er bygget på. Sengen er bygget ind i væggen, med et gardin der kan trækkes for og give det privatliv som ofte mangles på hostels. Eneste minus er, at prisen på nettet, ikke stemmer overens med det man betaler ved checkout. Online prisen er 62 DKK men den rigtige er ca. 120 DKK. Generelt er prisen høj i forhold til andre hostels, men det er også betydeligt bedre.

Lost & Found tilbyder lufthavnstransport, tøjvask og forskellige guidede ture til f.eks. Prison Island og snorkel ture.

Book: The Lost & Found Hostel Her

Dorm værelse på Lost & Found Hostel

De lækreste spisesteder i Stonetown

Vi har spist os vejen igennem Stone Town, og selvom det har sat sit præg på pengepungen og mavefedtet - fortryder vi intet.

Nedenfor er listet absolut favorit resturanterne i Stone Town.

En hængekøje ved Beach House Restaurant & Bar

Stone Town Café: Få meter fra hvor vi boede på The Lost & Found Hostel, ligger Stone Town Café. Man sidder udenfor, afdækket af palmetræer, foran den lille café. Da der ingen morgenmad var på hostellet, spiste vi dagenes første måltider på Stone Town Café. De serverer omeletter, toast og avokado til meget billige priser. $

Forodhani Park Night Marked: Om aftenen åbner Streetfood markedet FORODHANI PARK nede ved havnen, hvor vi har spist for under en 10,- pr mand. Besøger man stedet om dagen, er der ikke meget liv. Men når først solen er gået ned, hiver de lokale madboderne frem og serverer de lækreste hånd-retter. Vi besøgte "Papa Sugar" og fik en pandekage med videre (hver aften). $

6 Degrees South: Og til favoritten, hvor vi spiste 2 gange på 2 dage. Den trendy restaurant har havudsigt, en rooftop bar og det mest velsmagende mad. Begge gange bestilte jeg kokosnødkylling og min mund savler endnu. Vi kom på skæve tidspunkter, da man ellers skal reservere bord. $$

Udsigten fra 6 Degrees South Restaurant

Emersons Spice Rooftop Restaurant: Her spiste vi frokost første dag, på taget af et gammelt palads med udsigt over hele byen. Emersons er kendt for at være en af de bedste restauranter på hele øen, men prisen er også sat derefter. $$$

Emersons Spice Restaurant

Beach House Restaurant & Bar: Beach House er en af de strandhoteller, hvor man kan tage på rooftop hopping om aftenen. Hotellet er luksuriøst og som billedet nedenfor viser er selv indgangen smukt dekoreret. Maden var i den dyre ende, men kvaliteten fulgte med. $$$

Beach House Restaurant

Transport - Hvordan vi kom til og fra Stone Town

Vi ankom til Zanzibar City fra Kilimanjaro, Tanzania med flyselskabet Air Tanzania for omkring 330 DKK. Flyveturen tog knap 45 min, og vi landede i Zanzibar Citys micro lufthavn. Det er tæt på umuligt, at fare vildt på så få kvadratmeter.

Fra lufthavnen til indre by, kan man få personalet fra Lost & Found hostel til at hente og bringe en. Det koster omkring 20 USD. Alternativt, kan man tage med en af mange hujende taxa chauffører, fra lufthavns udgangen for 10 USD.

Da vi skulle videre fra Zanzibar, tog vi færgen til Dar Es Salaam på fastlandet i Tanzania. Færgeterminalen ligger meget centralt, så vi kunne gå dertil fra Lost & Found Hostel på kort tid. Færgebilletterne skal gerne købes dagen før, og det er I DEN GRAD pengene værd at opgradere til second class! Prisen for en billet på 2nd class er ca. 260 DKK. og her undgår man, at stå som sild i en tønde og stege i solen på toppen af færgen.

0 visninger

Carolines Rejse

Kontakt: Carolinesolvsten@gmail.com

Sidens tekst og billeder må ikke gengives uden tilladelse. Til gengæld er du velkommen til at linke.