Med bus i Zambia: Lusaka-Livingstone

Efter 2 dage i Zambias hovedstad Lusaka, tog vi bussen til Livingstone men med rygsækkene tilsølet i fiskeslam.

Velkommen til Zambia. Efter 2 oplevelsesrige dage i Lusaka tog vi bussen til Livingstone ved Victoria Falls og ankom med taskerne tilsølet i dejligt fiskeslam.

Den største forskel vi har oplevet på Zambia og Tanzania er graden af 'African Time'. I Tanzania var trafikken heftig og vi måtte vi være opmærksom på gaden, for ikke at blive kørt ned af tuc tucs, træde løbende børn over tæerne eller falde over en ged. I Zambia var det lige omvendt, her kører de utrolig pænt og stille på vejene og alle tager sig god tid om alt.

Vi er ikke kæmpe fans af offentligt transport i Lusaka

En "lidt" forsinket lufthavnstransport

Vi ankom til Lusaka lufthavn 00.30 om natten. Pga. det skæve tidspunkt bookede vi hjemmefra et finere hotel med lufthavnstransport. 00.30 var der ingen chauffør. 02.30 var der stadig ingen chauffør og 03.00 var jeg ved at rive lufthavnen ned. Efter mange opkald til hotellet kom vi endelig igennem og fik fortalt, at chaufføren blot var "lidt" forsinket.

Da chaufføren ankom havde han sin kæreste med, vi satte os ind i hans sænkede smadrekasse af en bil og krydsede fingre for, at han kørte pæn når sikkerhedsselerne nu manglede. Da vi ankom til hotellet, forlangte de fuld pris for transporten. Klokken 03 om natten, frosne af at have ventet uden for lufthavnen, forklarede vi ham (semi pænt) at han godt kunne stikke håbet om fuldpris op, hvor solen ikke skinner.

Lusakas rolige gader

En hyggelig dag i Lusaka

Nu er jeg færdig med mit brok om 'African Time'.

Vi brugte dagen på, at slentre rundt i Lusakas gader og købe nyt i shoppingcenteret. Centeret knuste flere af mine fordomme om Afrika, for her kunne vi købe tøj og gå på caféer, som havde vi været hjemme i Danmark.

Gaderne i Lusaka føles langt mere sikre end Tanzania's og her råber folk ikke efter os på gaden. Generelt er folk i Zambia hammer søde (når de rent faktisk dukker op) og de vil gerne hjælpe os, uden at forlange en krone på det.

Vi skiftede hotellet ud med Lusaka Backpackers, der er godt placeret midt i byen og har både en restaurant, bar og en pool. De arrangerer en masse billige udflugter og var søde til at hjælpe os med, at bestille busbilletter sydpå til Victoria Falls.

Et spil kort ved poolen på Lusaka Backpackers

Med bus fra Lusaka til Livingstone (Victoria Falls)

Den billigste måde at komme fra Lusaka til Victoria Falls er med bus mod Livingstone. Vi valgte Mazhandu Family Bus Service, da vores hostel anbefalede dem. Vi fik alt imellem 5 og 7 timer at vide, men turen endte på imponerende 9 timer. Bussen var lidt forsinket (plot twist) og med mange stop på vejen trak tiden ud.

Busser i Zambia må ikke køre strækningen fra Lusaka til Livingstone efter mørkets frembrud. Vi kørte med den tidligste bus, så vi slap for at sove i en stillestående bus til dagen efter. Det kan godt være nervepirrende når bussen er forsinket, for når man ikke frem i tide, holder den parkeret til lyset igen er tilbage.

Busbilletterne købte vi dagen før på stationen for 75 kr. Busstationen er kaotisk, så det er smart at vide på forhånd hvilket selvskab man vil med.

Man ved det er en heftig bustur når "Next of Kin" skrives ned inden turen

"Er det fisk jeg lugter?"

Da vi fik rygsækkene på efter 9 timer i bussens lastrum, blev vi sjask våde på ryggen. Vi krydsede fingre for vand, men blev “forkælet” med fisk. En dame havde forsøgt at transportere rester af fisk i en plastikpose, som gik i stykker under busturen. I 9 skønne timer sobbede vores tasker derfor rundt i fiskeslam.

Alt stinker af fisk, alle vores ting, alt vores tøj og selv vores hår lugter af fisk. Taxa chaufførerne lugtede det med det samme og vi var derfor nød til at gå med fiske-taskerne på ryggen i Zambias vejkant til vi nåede hostellet. Er der mon nogen der oppe?

De lækre fiske-tasker vaskes inden sengetid

Næste opslag fra Zambia & Zimbabwe: Victoria Falls: Verdens Længste Vandfald

45 visninger

Carolines Rejse

Kontakt: Carolinesolvsten@gmail.com

Sidens tekst og billeder må ikke gengives uden tilladelse. Til gengæld er du velkommen til at linke.