Zion Wilderness: En nat med slanger

I Zion Nationalpark var vi heldige at få et Wilderness Permit, der tillader en nat i parken.

Vi besøgte Zion Nationalpark, Utah i sommeren 2017 i løbet af vores USA roadtrip. Vi var tidligt oppe, for at stå i kø ved Zion´s informations disk og heldigvis blev vi nogle af de udvalgte! Vi fik tilladelse til, at hike ind og overnatte i Zion Wilderness.

87% af Zion Nationalpark består af et "Wilderness" område. Her skal man have Permits (tilladelse) til at hike. De prøver at holde området så frit og øde som muligt, for at bibeholde dyre og plantelivet. Når man hiker ind i Zion Wilderness, kræver det, at medbringe mad til hele turen og filtrere ens vand fra naturlige vandløb.

Det var fedt - og ja, der var slanger...

Smukke The Narrows

At besøge Zion Nationalpark

Zion nationalpark ligger i det sydlige Utah, 3 timers kørsel fra Las Vegas. Zion ligger i en kløft og er omgivet af imponerende flotte klippevægge. Der er utallige flotte vandreture i Zion, både i den offentlige del af parken og i Wilderness områderne. To af de mest kendte hikes i den offentlige del, er Angels Landing og The Narrows.

Angels Landing: Parken er bl.a. kendt for: "Angels Landing" der eftersigende er en af USA's farligste hikes. På flere steder af turen er stien ekstremt smal, med glidende småsten - og når ja, ekstremt frit fald på begge sider. På trods af skræmme historierne, er dog "kun" 7 mennesker døde, ved at hike Angels Landing de sidste 100 år. Turen op til Angels Landing er ca. 4km og med en hældning på 460m.

Ud over fugleederkopper, slanger og bjergløver er der også de søde dyr

The Narrows: Præcis det her hike er, hvad der gør Zion til min absolut ynglings nationalpark i USA! Her vandrer / plasker / svømmer man sig igennem The Virgin River, mens flotte klippevægge tårner op på begge sider. Det er en smule køligt, men utrolig smukt. Man kan leje vandsko i besøgscenteret, men vi kom igennem med kun løbesko uden problemer. Der er to måder at hike the Narrows på:

Den "nemme", hvor man hiker fra bunden og ind så langt man kan og derefter laver en u-vending og går tilbage af samme vej hvor man kom fra.

Eller den komplicerede, hvor man hiker fra toppen og hele vejen ned igennem The Narrows til man når parkens offentlige del. Dette hike kræver både Wilderness-Permits og en overnatning halvvejs i medbragt telt. The Narrows er kun tilladt på bestemte tidspunkter af året, hvor vandet er lavt nok.

Med vand til navlen i The Narrows

Wilderness Permits - Kolob Canyons

For at hike i 87% af Zion Nationalpark, kræves et "Wilderness Permit", der er NPS's tilladelse til, at man opholder sig i Wilderness områderne. Der bliver uddelt et begrænset antal permits hver dag til forskellige områder af Zion. I Wilderness områderne er man helt på egen hånd, hvilket bl.a. betyder, at man er nød til at drikke vand fra naturlige vandløb og have en god stedsans, for at finde ud igen.

For at øge vores chancer for et Wilderness Permit, stod vi klar ved Zion Nationalparks Wilderness Center, da de åbnede klokken 07. Efter en times tid i kø, fik vi tilladelse til at hike i Koleb Canyons, samt blev tildelt et område, hvor vi måtte sætte teltet op. Det krævede en lille køretur væk fra den offentlige del af parken, til vi havde set kragerne vende.

"Entering Zion Wilderness" velkomst skilt

Hedeslag, slanger og gult drikkevand

Vi købte et kort over Koleb Canyons, der skulle gøre det nemt, at finde de små vandløb, hvorfra vi skulle filtrere vores drikkevand. Da vi var hiket 8km. ind, var alle tre vandløb vi passerede udtørret...

I 40 graders varme kan jeg godt afsløre, at det gav anslag til panik. Hjemmefra havde vi kun, fået plads til 2 liter vand i de godt fyldte rygsække. 12km inde, da hedeslagende var ved at sparke ind, dukkede et vandløb mirakuløst op!

Vandløbet var så dybt, at vi kunne svømme i det og lige ved siden af var pladsen til vores bette telt. Beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed - var der masser af. Midt i den røde kløft og med et vandløb i fodenden.

Vi filtrerede et par liter vand med klor-tabeletterne, som giver en lækker tisgul farve.

Aftensmaden blev lavet over gasbrænderen

Efter et par timer kunne jeg ikke dy mig, for at hoppe i badetøjet og springe i vandløbet. Jonas havde glemt badetøjet og var derfor på vej i vandet med røven bar. Det passede med at de eneste personer vi mødte i Koleb Canyons, kom forbi på nettop dette tidspunkt. De fik sig et mindre grineflip, der nok gjorde vandreturen nemmere. Han er vel heller ikke, at finde i folderen over dyr, man skal være forberedt på at møde i Zion. Ud over Jonas, skulle jeg også dele mit vandløb med to slanger, der snittede min arm på deres svømmetur forbi os. Inden sengetid opdagede vi flere mærker i sandet efter slanger - lige ved siden af teltet. Ja godnat til mig da.

Til aftensmad lavede vi lasagne over gasbrænderen. Vi havde købt en pakke tørret lasagne, der eftersigende kunne holde sig til år 2047. Den blev skyllet ned med mere gult vandløbs-vand.

Vi fik "huset" fint indrettet med tørrestativ og hegn

0 visninger

Carolines Rejse

Kontakt: Carolinesolvsten@gmail.com

Sidens tekst og billeder må ikke gengives uden tilladelse. Til gengæld er du velkommen til at linke.