At Bo i Marc's Treehouse, på Safari i Kruger Nationalpark

Kruger er Sydafrikas største safarireservat og her kan man bo helt oppe i trætoppene.

Kruger Nationalpark, Sydafrikas mest kendte safarireservat, har et areal svarende til Jylland. Parken huser The Big 5, hvor vi på 4 dage kom forbi både løven, næsehornet, elefanten og bøflen.

Eller, mere korrekt sagt kom bøflen forbi os, midt om natten, hvor de slog sig ned foran indgangen til vores træhytte, i Marc's Treehouse. Det blev en nat uden toiletbesøg.

En lille gut på opdagelse

På 4 dages safaritur med Vivasafari

Kruger Nationalpark ligger i 7 timers kørsel fra Johannesburg og selvom muligheden ligger klar for en kør-selv safari, valgte jeg en organiseret 4 dages tur til Kruger Nationalpark, med firmaet Vivasafari. På den måde slap vi for at køre den lange 7-timers tur alene, i Sydafrikas heftige trafik, i venstre side af vejen. Jeg købte en pakkeløsning der inkluderede tur-retur transport fra hotel/lufthavn i Johannesburg, 3 dages overnatning i hytter, halvpension, 3 guidede safariturer i Jeep og en guided bushwalk.

Bemærk: Selvom firmaet skriver 4 Dages Kruger Safari, så er det kun den ene af jeep-turene, der rent faktisk går til indre Kruger Nationalpark. Resten ligger i et privat gamereserve i udkanten af parken, også kaldet The Balule Section.

Vores guide under Bushwalk

Sunset drive - Intet stikker de afrikanske solnedgange

Efter 7 timer i minibus, ankom vi klokken 17 til den første Camp, Tremisana Lodge. I August måned går solen ned klokken 19.00 i Sydafrika, så det passede med, at vi smed taskerne og sprang direkte i en safari jeep. Første safaritur var i det lille område omkring Tremisana, hvor vi så giraffer, flodheste og elefanter imens solen gik ned.

De afrikanske lande har, uden diskussion, de smukkeste ildrøde solnedgange. Jeep-turen sluttede af med aftensmad i bushen, hvor personalet havde disket op med grillmad og levende lys under nattehimlen.

Har man overhovedet været på bushwalk, hvis ikke man røg elefantlort?

Anden udflugt på turen, var en guided bushwalk ved solopgang. Bushwalk foregår på gående fod, ude i blandt dyrene, hvor den forreste guide har en riffel med. Man må ikke snakke, larme og vigtigst af alt: Man må ikke stikke af. Det er nemlig kun mad, der løber på savannen.

Klokken var 05 om morgenen og alle var trætte, men det havde guiden en løsning på.

At ryge elefant lort. Ja det er klamt, men man bør altså ryge elefant ekskrementer, hvis man får muligheden - i følge mig. En anden udfordring, var at tage giraf lort i munden og se hvor langt man kunne spytte det. Man må godt sige nej til giraflort i munden, selvom man får muligheden - i følge mig.

Heldags Safari i Kruger Nationalpark

På tredjedagen kørte vi i safarijeep til "Den Rigtige Kruger Nationalpark". På trods af det enorme areal, kører man ikke længere end et par meter, før et nyt dyr brøler højlydt, spærrer vejen eller jagter et bytte. Vi brugte knap 8 fede timer i parken, hvor tiden fløj afsted. Her fik vi set den sidste af The Big Five - næsehornet. Der er ikke mange af dem tilbage i Sydafrika, hvor de har store problemer med kriminelle, der ulovligt skærer hornet af dyret og sælger det til Østen.

Guiderne er meget kompetente, de udpeger og forklarer om hvert enkelte dyr - og dem er der nok af! Det er nærmest uvirkeligt, hvor meget det vrimler med dyr i Kruger.

At Overnatte i Marc's Treehouse

Første overnatning er i Tremisana Lodge, der ligger i Balule sektionen i Kruger. I Lodgen får man tildelt en vildt hyggelig privat hytte, med eget badeværelse. Området omkring hytterne er indhegnet, men det skræmmer ikke elefanterne fra, at komme så tæt på at de, at kan gnubbe bagdelen op ad hytterne.

Dag 2+3 flyttede vi til den nye camp, Marc's Treehouse Lodge, der er en af mine absolut bedste minder fra Sydafrika! I forhold til Tremisana Lodge, er Marc's langt mere autentisk og "rå". Den ligger midt i bushen, uden indhegning, hvilket betyder dyrene vader ind og ud imellem hytterne. De bedre træhytter har eget bad og er bygget 10 meter oppe i et træ med udsigt over floden! Ja, det havde vi så ikke råd til, I stedet bookede vi et telt. Det de i Marc's Treehouse kalder for et "telt", er i virkeligheden den hyggeligste træhytte, og vi havde langt flere vilddyrs besøg end resten af lodgen.

Den sidste nat fik vi besøg af en helt flok bøfler, der valgte at slå lejr LIGE UDE FORAN VORES TELT. Bøflen er den af The Big Five, der har slået flest mennesker ihjel. Ergo, jeg blev inden døre den nat.

Blyde River Canyon på tilbagevejen

Efter at have sagt farvel til de dejlige mennesker, vi har været sammen med de sidste 4 dage, gik turen de 7 timer tilbage mod Johannesburg. På vejen dertil stoppede man ved Blyde River Canyon, der er verdens tredjestørste kløft. Det var gyseligt koldt og en sky blokerede det meste af kløften, men den var stadig flot med det isblå vand der løber igennem.

Info - Priser - Tips

• Vi bookede turen igennem Vivasafari På Hjemmesiden Her.

• 4-dages Marc's Tree House Kruger Safaritur i "telt" kostede 4347 DKK.

• Man kan opgraderer til træhuse i 10 meters højde for 600DKK ekstra.

• For at få det højeste træhus i 10-meters højde, book nr. 5.

• Medbring lommelygte, den kommer i handy om aftenen.

Vi vågnede til den her lille gut ude foran teltet

Næste opslag fra Sydafrika: Coffee Bay, Sydafrikas hippie kystby

0 visninger

Carolines Rejse

Kontakt: Carolinesolvsten@gmail.com

Sidens tekst og billeder må ikke gengives uden tilladelse. Til gengæld er du velkommen til at linke.