Garden Route Roadtrip med Bazbus

Fra Port Elizabeth i øst til Cape Town i vest, kørte vi turen på The Garden Route i bus.

Sydafrikas smukke Garden Route strækker sig fra Port Elizabeth til Cape Town og kører langs den smukke sydkyst. Her kan man hoppe fra den ene fede kystby til den anden langs de 750 km.

Jeg oplevede The Garden Route på mit andet besøg til Sydafrika i August 2018. Vi havde ingen bil og kørte derfor ruten med Bazbus, der er en hop-on hop-off bus for backpackere. Garden Route er spækket med aktiviteter, lige fra verdens højeste Bridge Bungeejump i Bloukrains til at springe i et metal bur i Gansbaii og forhåbentlig se hvidhajer.

På Roadtrip med Bazbus

Vi sprang uden om billeje, men ville stadig gerne vil på roadtrip og se de hyggelige kystbyer langs The Garden Route og hertil var Bazbus genialt. Det er designet til backpackere, hvor man bliver hentet og afleveret, direkte ved døren til hostel. Bussen er rimelig lille, så det er nemt at møde andre rejsende og derved perfekt hvis man rejser alene eller som os, gerne ville møde andre. Det er en sikker måde at rejse på, hvor man undgår offentlig transport og sketchy taxachauffører.

Ovenfor ses kortet med alle Bazbus stop fra Cape Town hele vejen til Johannesburg. Port Elizabeth og Durban er obligatoriske stops (markeret på kortet med en stjerne). Det tager nemlig hele dagen fra 07.00 til 23.00 at komme fra Cape Town til Port Elizabeth, fra Port Elizabeth til Durban og fra Durban til Johannesburg. Med andre ord, tager det 3 dage at komme hele ruten igennem.

De tilbyder forskellige billetmuligheder: En med ubegrænset tid, eller et rejsepas på 7, 14 eller 21 dage. De skal også oplyses om hvilken retning man vil rejse i, øst til vest, eller visa versa. Derudover skal man vælge hvilken strækning man ønsker, enten hele vejen igennem Sydafrika fra Cape Town til Johannesburg, eller gøre som os, vælge en mindre strækning. Vi rejste fra Port Elizabeth til Cape Town på et 7 dages rejsepas.

OBS: Se tidspunkter for afhentning med Bazbus her.

Dag 1 - Port Elizabeth

Hånden på hjertet, så var jeg ikke ret begejstret for Port Elizabeth, men det var startstedet for vores Bazbus billet og derfor et obligatorisk stop. Der sker ikke det store i byen, ud over en nogenlunden strand og vi nøjes derfor med en enkelt nat. Det er muligt at tage på dagsture til Addo Elefant Park, men da vi havde været på Safari i Kruger Nationalpark få dage før, sprang vi over. Vi havde heldigvis booket overnatning forud, det viste sig nemlig at hostelerne i Port Elizabeth hurtigt bliver udsolgt, pga. Bazbusses obligatoriske stop.

Vi boede på Lungine Backpackers Lodge tæt på stranden for 100 kr. for et dorm room. Morgenen efter, blev vi samlet op ved døren af Bazbus, meget meget tidligt.

Dag 2 & 3 - The Crags / Plettenberg Bay

"Hvis ikke man har noget at lave, kan man springe ud fra en bro"

Vi ankom til vores andet stop på Garden Route, ved den lille by Crags. Jeg springer direkte til hvorfor vi stoppede her. FOR AT HOPPE UD FRA VERDENS HØJESTE BUNGYJUMP BRO PÅ 216 METER.

Selvom jeg nåede at tænkte "Ikke nikke nej" så hoppede mine ben uden tilladelse fra hjernen, da de ansatte råbte "BUNGEE". Det var så vild en oplevelse, at jeg ikke sagde et ord på vejen ned (Line derimod, lød som en gris der blev trukket i halen). Bloukrans Bungee jumping er et must på The Garden Route. Ud over at være verdens højeste bungee, er det også en af de billigste til 448kr. Vores hostel arrangerede turen derud, kørte os afsted og udførte den moralske opbakning (pres), som skulle til for at vi sprang på hovedet, 216 meter ned i en kløft. Tak til dem.

Hostellet vi boede på hed Wild Spirit og lignede noget fra en eventyrs film. Det lå midt inde skoven, med hunde og heste gående frit og hvor alle de ansatte var hippie, til et mere eller mindre ekstremt niveau. Der var morgen yoga, formiddags yoga, og aften yoga og er sikker på ingen vil stoppe dig, for at smide nat yoga ind. Hostellet kostede 110 kr. pr. nat og det var inkluderet yoga og opbakning til at springe ud fra broer.

Dag 4 - Mosselbay

Som om vi ikke havde fået nok af offentlig transport, valgte vi at sove i et tog i Mosselbay. Midt på stranden i Mosselbay ligger Santos Express Lodge, et gammelt tog som nu er nyrenoveret til hotelværelser. Vi lod vinduet stå på klem, så man kunne høre bølgerne (og blev straffet 05.30 da solen, mågerne og fanden stod op).

I Mosselbay er der mulighed for et hav af vandaktiviteter, hvor dykning med hvidhajer, stod øverst på vores liste. De to største steder i Sydafrika til hajdykning i bur, er Mosselbay og Gansbaii. Vi valgte Gansbaii og brugte i stedet dagene i Mosselbay, til at slappe af ved stranden. Det var en fejl. Hajerne i Gansbaii var i hvertfald udenbys, da vi kom forbi.

Dag 5 - 7 Cape Town

Sidste stop på vores Garden Route Roadtrip, var Cape Town. Der er så meget at give sig til i Cape Town, at vi formåede at bruge 10 dage i byen året før, og 3 dage i denne omgang, uden at gense de samme ting. Vi havde derfor allerede set de gængse ting, som pingvinerne ved Boulders Beach, Cape Point, Township turer, farverige Bo-kaap kvarteret og det syvende vidunder Table Mountain.

Denne gang tog vi en tur til Kirstenbosch Botaniske have, der læner sig op ad Table Mountain. Det var en nemt at komme fra vores hostel til haven med Uber, så der var ingen undskyldning for ikke at være kulturelle.

Herefter kig turen til Muizenberg Strand for at, øhm, kigge på omklædningsrum. De smukke farverige hytter, der bor på forsiden af alle rejsebøger til Cape Town - ja det er bare omklædningsrum. Men de vinder prisen som de smukkeste omklædningsrum jeg nogensinde har set.

Nu har jeg efterhånden brugt 2 uger i Cape Town og har stadig kun skrabet overfladen. Byen er fyldt af hyggelige restauranter, gode shopping muligheder i Waterfront centeret og historiske museer. Igen igen boede vi på Never At Home i Greenville området der ligger ved kysten, i et sikkert kvarter, spækket med trendy resturanter.

Dagstur til hajdykning i Gansbaii

Fra Cape Town tog vi på en dagstur til Gansbaii for at dykke i bur med hvidhajer i det fri. Som nævnt tidligere, så blev oplevelsen altså uden hajer. Vores hostel arrangerede hele turen for os og vi blev både afhentet og afleveret ved døren. Prisen for at sidde i et koldt bur i havet uden hajer, er 1050,- som ikke refunderes, selvom hovedrollen ikke dukker op.

Til gengæld får vi lov til at komme tilbage og få gratis dykkerture indtil hajerne dukker op - så her har jeg endnu en grund til at komme tilbage til Sydafrika!

Ja den er photoshopped

Næste opslag fra Sydafrika: Storbyferie i Naturskønne Cape Town

0 visninger

Carolines Rejse

Kontakt: Carolinesolvsten@gmail.com

Sidens tekst og billeder må ikke gengives uden tilladelse. Til gengæld er du velkommen til at linke.