I Yosemite nationalpark en sommerdag

Californiens perle Yosemite, har skyhøje træer, vilde bjørne og de smukkeste vandfald.

Yosemite er så ubegribelig stor, at selvom rygtet om parkens skønhed forlængst er sluppet ud, kan man nemt undslippe turist masserne og finde sit eget lille hjørne. Yosemite er den grønneste nationalpark jeg har besøgt og har også pladsen som en af USA's flotteste!

Yosemite Nationalpark var mit første møde med skønne Californien. I Juli 2017 kørte Jonas og jeg fra Las Vegas til San Fransisco og tog et stop forbi Yosemite, med dens smukke vandfald, Sierra Nevadas bjerge og vilde, sorte bjørne. Vi overnattede i den hyggeligste træhytte og brugte dagen på at udforske en af USA's mest kendte nationalparker.

På en gåtur nær Yosemite Valley

Iskolde facts og tips om Yosemite National Park

• Lokaliseret i Californien, nær Nevadas grænse.

• Yosemite har 300-500 vilde sorte bjørne.

• Areal på 3.027 km² - På størrelse med fyn!

• Entrepris: 35$ pr. bil. Vi brugte America the Beautiful kortet, der for 80$ giver adgang til alle nationalparker i hele USA, resten af året.

• Man kan overnatte billigere lige uden for parkens øst indgang.

• Google Maps fungerer fint til at finde til og fra Yosemite Nationalpark.

Imponerende Half Dome

En køretur i Yosemite Valley

Som nævnt før, er Yosemite ubeskrivelig stor og da vi kun havde 24 timer i parken, føles det som blot at skrabe overfladen. Den følelse havde nok ikke ændret sig, selv efter en uge i Yosemite. De lokale vi mødte, fortalte at de slog vejen forbi Yosemite flere gange om måneden og stødte på noget nyt hver gang. Med kun 1 dag i parken, holdte vi os til højdepunkterne:

"Nej der er ikke stejlt, vi kan sagtens gå ned her"

Yosemite Valley: Startpunktet for at se mange af Yosemite's highlights. Her må man tage bilen med og køre rundt iblandt de skyhøje træer og små vandløb. Yosemite Valley er som en lille by midt i den skønne natur, med parkeringspladser, caféer og shuttlebusser til de mange vandreruter.

Det er også muligt at leje cykler, hvis man hellere vil se parken fra en to-hjulet. Efter en køretur rundt i Yosemite Valley parkerede vi bilen, på en af de meget få parkeringspladser. Der er ufattelig mange biler og vi måtte bruge klør og albuer for at skaffe én plads.

Kajaktur igennem Yosemite

The Mist Trail til Vernal og Nevada vandfaldene: Her hiker man til to af Yosemite's flotteste vandfald: Vernal og Nevada falls. Sidstnævnte er en del mere anstrengende, så man kan sagtens "nøjes" med Vernal falls. At hike The Mist trail foregår i tre dele, hvor 1. stop er Vernal Falls footbridge, 2. stop Vernal Falls og sidste stop Nevada Falls. Man kan til enhver tid, vende om og gå tilbage af samme vej, men når man sidste stop er synet fantastisk.

Half Dome: Den enorme granit klippe Half Dome, er et af Yosemites kendetegn. Den er stå stor, at den kan ses fra de fleste steder i parken og vi behøvede derfor ikke, at stille os i kø med kineserne ved de afmærkede look-out-points. Vi fandt en sø at spise frokost ved, med en imponerende udsigt til Half Dome.

Udsigt over Half Dome

Den hyggeligste træhytte i Sierra Nevadas bjerge

Da vi kom fra Las Vegas, valgte vi at overnatte i den østlige del af Sierra Nevada bjergene, lige uden for Yosemite Nationalpark. Vi boede ved Tamarack Lodge, der er den hyggelig træhytte omringet af smuk natur. Om vinteren er lodgen fyldt af skiløbere og om sommeren - ja der bor der sådan nogle som os. Vi ankom til Sierra Nevada bjergene sent om aftenen og sprang direkte i en lun sweater og satte os med en kop kakao i lobyen. Her spiller folk kort og fortæller røverhistorier foran pejsen.

På værelserne er alt bygget af træ i et rustikt design. Udsigten fra vinduet strakte sig over naturskønne Mammoth Lakes, der ikke er det værste man kan vågne op til ;) Vi vågnede veludhvilet, spiste den varme, inkluderede morgenmad og stak af mod Yosemite Nationalparks østlige indgang.

Tamarak Lodge kostede ca. 900kr. for en overnatning i juli måned inkl. morgenmad.

Tamarack Lodge's billede

Fra øst til vest langs Tioga Road

Der er 5 indgange til Yosemite Nationalpark hvor vestindgangen ligger, ca. 4 timers kørsel fra San Fransisco. Fordi parken er gigantisk, tager det over 7 timer at køre rundt om parken fra øst til vestindgangen. Ved mindre - at Tioga Road er åben. Tioga Road kører fra østindgangen og tværs igennem Yosemite på dens korte led, i løbet af et par timer. Tioga Road skærer igennem det smukkeste landskab, hvor vi måtte holde ind flere gange.

Pga. det voldsomme snefald, er Tioga Road kun åben fra juni-november.

Fra Las Vegas til Yosemite

Fra Las Vegas til Yosemite Nationalpark: Vi rejste i juli måned hvor Tioga Road er åben. Af den grund valgte vi, at køre fra Las Vegas til Tamarack Lodge på Yosemites østlige side. Denne køretur er knap 6 timer lang.

1. Fra Las Vegas tog vi et stop på vejen efter 2,5 timers kørsel ved verdens varmeste sted Death Valley.

2. Fra Death Valley til Tamarock Lodge er der en køretur på knap 4 timer. Her tog vi en overnatning, for at blive friske til at se Yosemite Nationalpark den efterfølgende dag.

3. Dagen efter kørte vi 45 minutter nordpå til den østlige indgang til Yosemite. Herfra åbnede Tioga Road sig op og vi kunne derfor køre tværs igennem parken fra øst mod vest til Yosemite Valley.

Er Tioga Road ikke åben, kræver det en køretur på ca. 10 timer fra Las Vegas til Yosemite Valley - hvis man stadig vil gøre stop i Death Valley (Hvilket 100% er turen værd!)

Den smukkeste natur i Yosemite Valley

0 visninger

Carolines Rejse

Kontakt: Carolinesolvsten@gmail.com

Sidens tekst og billeder må ikke gengives uden tilladelse. Til gengæld er du velkommen til at linke.