OM REJSERNE

Min første tur uden for Europa gik til USA i 2016 som udvekslingselev. Siden hen har jeg været i USA 3 gange, hvor jeg den ene gang lejede en bil med min kæreste og kørte igennem 12 stater.

Da jeg i sommeren 2018 solgte min hest, blev pengene brugt på "en lille backpacker rejse" Den tog mig igennem Sri Lanka på ejen hånd og Tanzania, Zambia, Zimbabwe, og Sydafrika med min veninde. Jeg var kun hjemme i 4 uger, før turen igen gik afsted. Denne gang var jeg i New York, Mexico, Cuba, Belize, Guatemala og Panama. Delvist alene, delvist med venner og kæreste samt et par grupperejser.

Blev det forvirrende? Fair nok.

Har lavet et resume af turene nedenunder.

USA 22. Juni - 26. Juli 2018

Med kun en håndbagagge på slæb fløj Jonas og jeg til New York - roadtrippens første stop. Første uge blev brugt på den nordlige østkyst til New York, Washington D.C. og Niagara falls. Herefter fløj vi til Kansas for at besøge min gamle værtsfamilie. Det var også her vi hentede vores lejebil, som vi havde med på slæb i 23 dage igennem Nationalparker som Arches, Canyonland, Bryce Canyon, Zion, Death Valley og Yosemite, før vi ramte San Fransisco på vestkysten. Med highway 1 kom vi til Los Angeles og herfra retur til Kansas af den gamle Route 66 hvor der var nostalgi for alle pengene. Som afslutning på turen, fløj vi til Miami og brugte de sidste dage på stranden.

ITALIEN 3. Juli - 14 Juli 2018

Jeg brugte mandagen på at sove tømmermændene ud efter en ugelang studenterrunde og så gik turen ellers til Italien tirsdag den 3. Juli. Min kæreste Jonas og jeg havde et par dage i modebyen Milano, et par dage i en træhytte i Vestones bjerge og tilsidst en uge sammen med min familie ved Gardasøen.

SRI LANKA 14. Juli - 26 Juli 2018

Med kurs mod Asien fløj jeg direkte fra Milano lufthavn til Sri Lankas hovedstad Colombo. Rejsen her var relativ kort, 12 dage, og er egentlig ment som en tester på at rejse solo, (noget skal jeg jo skrive, for at finde en undskyldning for at tage til Sri Lanka). Sri Lanka har rygtet for at være et relativt nemt og billigt rejseland, hvilket jeg må give dem ret i. Jeg startede ud med et par dage alene i hovedstaden Colombo, som jeg ikke var vitterligt begejstret for. Herefter tog jeg toget ned sydpå, hvor jeg mødtes med pigerne fra Pangea Dreams. Ugen derefter blev brugt på fotografi og billedredigerings undervisning samt workshops i content creation og hvordan man skriver rejseartikler. Da opholdet var slut, tog jeg alene nordpå i 3 dage til byen Sigiriya, hvor jeg besteg Pidurangala, tog på safari i Minnieriya Nationalpark og så templer i Anuradhapura.

Sydøst Afrika 30. Juli - 7. September 2018

Efter at have været 3 dage hjemme, fik jeg vasket tøj, sovet ud og var klar til næste tur. Denne gang havde jeg min veninde Line med på slæb, hvor turen gik til Tanzania, Zanzibar, Zambia, Zimbabwe og Sydafrika. De første 2 uger af rejsen foregik med rejsebureauet AdventureDK rundt i Tanzania og på øen Zanzibar. Vi var sammen med 4 andre dejlige piger, og tog bl.a. til Ngorongoro krateret, Serengeti sletten og besøgte Masai folket. Det var en fin måde at starte vores rejse ud på, da vi ikke skulle bekymre os noget som helst, samtidig med at de gode oplevelser væltede ind. Vi skiltes fra gruppen den 14. august hvor vi blev på Zanzibar et par dage ekstra. Derefter tog vi til Zambia/Zimbabwe hvor vi i alt havde én uge. Vi havde kun ét mål og det var at se Victoria Falls der løber imellem landene. Her fik vi rapellet, ziplinet, fløjet i microlight fly og siddet på toppen af et vandfald. Sidste stop på rejsen var Sydafrika hvor vi brugte 2 uger på at se Kruger National park, samt køre køre The Garden Route. En fejl i en flybillet gjorde at vi blev efterladt med yderligere tre dage der blev fordelt på Durban og, min ynglings, Coffee Bay. Vi har begge været 10 dage i Cape Town på studietur, så denne gang fokuserede vi mere på resten af Sydafrika og brugte kun de sidste 2 dage i Cape Town.

Latinamerika 16. Oktober 2018 - 4. December 2018

Det var her mine spansk evner kom på prøve, hvilket også var det oprindelige formål med turen. Jeg tog afsted alene, men mødte de mest fantastiske mennesker. Jeg startede turen ud med 2 dage i New York, fordi flybilletterne blev billigere og hvem vil ikke til New York? Jeg siger ikke nej. Derefter fløj jeg til Mexico City og mødtes med min kammarat Jesper i 4 dage. Fra Mexico City til Cuba, hvor jeg rejste med en international rejsegruppe fra G-adventures i 8 dage. Vi kom forbi Havana, dansede salsa i Trinidad og så tobak plantagerne i Viñales. Derefter rejste jeg tilbage til Mexico - denne gang den sydlige del på Yucatán halvøen. Jeg rejste med en gruppe på 10 piger og 1 dreng fra adventureDK i 3 uger, igennem Mexico og Belize. Vi brugte dagene på at se Maya Ruiner, svømme i underjordiske cenoter og mæske løs i burritos. På den caribiske ø Caye Caulker i Belize, svømmede vi med nursesharks og fik massage på stranden (Man må godt glemme, man er på backpackerrejse nogle gange...) Hjemmefra havde jeg ikke planlagt mere, men grebet af rejsestemningen, tog jeg videre til nabolandet Guatemala på egen hånd. Guatemala stikker af med prisen som mit ynglingsland. Smuk natur, venlige lokale og oveni det er landet både billig og nemt. Så er det svært at brokke sig. Farvel til Guatemala og goddag til Panama hvor Jonas ventede. I Panama var vi på hiketur i regnskoven, surfede på Santa Catalinas strande og snorklede ved Isla Coibas Nationalpark.

Carolines Rejse

Kontakt: Carolinesolvsten@gmail.com

Sidens tekst og billeder må ikke gengives uden tilladelse. Til gengæld er du velkommen til at linke.